Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Stres nám krade imunitu

Stres je považován za jedno z největších rizik 21. století. Ničí nás psychicky, vadí našemu srdci a připravuje nás o odolnost proti mnoha druhům chorob.

Samozřejmě, určitý stres je normální, a dokonce užitečný. Pomoci může v situacích, kdy potřebujeme rychle zareagovat nebo tvrdě pracovat. Pokud stres ale trvá příliš dlouho nebo je mu organismus vystaven často, účinek je vesměs negativní.

Tohle už je moc

Akutní neboli krátkodobý stres je okamžitá reakce organismu na náročnou situaci, přičemž k regeneraci dochází obvykle velmi rychle. Naproti tomu dlouhotrvající (chronický) stres má důsledky zcela opačné.

Příznaky dlouhodobého stresu:

  • bolesti hlavy
  • nevolnost
  • bolesti v zádech
  • poruchy spánku.

Zbavte se napětí

Navíc může přemíra stresu časem oslabit imunitní systém. To naše tělo ale negativně ovlivňuje v boji proti nemocem a stojí i za vznikem řady degenerativních onemocnění, jako jsou nemoci kosterní a svalové soustavy, lymfatického systému, poruchy krvetvorby atd.

Stres také zhoršuje stávající zdravotní problémy a má vliv na psychiku, kdy se cítíme náladoví, v napětí či depresi.

Stres - nepřítel srdce

Z ještě vážnějších poškození stres způsobuje zejména rozvoj aterosklerózy, tedy kornatění tepen, a vyšší riziko srdečního infarktu.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

Spěchej pomalu!

Koktejl mládí pro vaši pleť

Škrábe vás v krku?

Zde jsou příčinou trvale zvýšené hodnoty krevního tlaku, které poškozují cévní stěnu. A tuk, cukr a krevní destičky zase ucpávají cévy.

Za zmínku stojí také kortizol, hormon, produkovaný kvůli stresu. Ten snižuje účinek inzulinu na buňky, a tělo následkem toho situaci vyhodnocuje jako inzulinový nedostatek. Inzulin je tedy tvořen víc a víc, což vede k vzestupu hladiny krevního cukru a rozvoji cukrovky.

Antistresová opatření

  • dostatečně spěte
  • dobře si zorganizujte práci i domácí povinnosti
  • dbejte na odpočinek
  • jezte střídmě – ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, méně tuků a cukrů
  • pijte hodně vody
  • sportujte – přiměřeně unavené tělo si bude chtít spíše odpočinout
  • omezte kouření a pití alkoholu