Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Ženy jdou k lékaři, muži na pivo

velikost textu:
14. srpna 2007  1:15,  aktualizováno 11:01
Srdeční choroby jsou u nás nejčastější příčinou smrti. Muži na tyto nemoci umírají v nižším věku než ženy a teprve po šedesátce se statistika vyrovnává. Je to dáno geneticky, ale také rozdílným přístupem obou pohlaví ke svému zdraví.
Muži umírají na infarkt už po čtyřicítce. Ilustrační fotofoto: Profimedia.cz

Muži umírají na infarkt už po čtyřicítce. Ilustrační foto

Muži a ženy. Ti první na své zdraví často málo dbají a nechodí na preventivní prohlídky. Do jistého věku se jim rakovina vyhýbá. Ženy však začne tato nebezpečná nemoc zabíjet už po třicítce. Zato se u nich později projeví onemocnění srdce a cév.

INFOGRAFIKA: Na co lidé v Česku umírají

Proč muži umírají na infarkt už po čtyřicítce, zatímco u žen se nemoci srdce dostavují až o dvacet let později, vysvětluje přednosta kardiocentra z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny Jan Pirk.

Podle statistik existují rozdíly mezi tím, na jaké choroby v nižším věku umírají ženy a na jaké muži. Čím si to vysvětlit?
Je pravda, že u mužů nemoci srdce nastupují dříve. Ženy jsou totiž až do doby menopauzy chráněné proti onemocnění srdce pomocí hormonů. Proto u nich tyto choroby vypuknou až později. Muži i z tohoto důvodu dříve trpí na vysoký tlak nebo na vysokou hladinu cholesterolu.

Ale u žen zase mnohem dříve nastupuje rakovina... Ano, ale je to hlavně rakovina prsu, dělohy a vaječníků. Tedy orgánů, které muži nemají.

Dobře, zeptám se možná hloupě. Proč se u mužů neobjevuje také rakovina prsu nebo pohlavních orgánů?
U ženy jde o orgány mimořádně aktivní. Prostě to není jen kus masa. Probíhají tam složité biochemické procesy, ať už vezmete činnost mléčných žláz nebo dorůstání a zase mizení děložní sliznice během cyklu. Rakovinu prsu u muže jsem viděl za život pouze jednou.

Nicméně u žen i mužů se shodně objevuje také rakovina průdušek a plic.
U obou pohlaví je to dané samozřejmě hlavně kouřením. Ženy u nás hodně kouří, a pokud to dělají celý život, projeví se to takto.

Dá se však říct, že ženy mají jiný přístup ke svému zdraví než muži?
Rozhodně ano. Více na sebe dbají a zajímají se o to, co jedí. Častěji také chodí na preventivní prohlídky, které mohou nemoci odhalit už v raném stadiu. Muži jdou pořád ještě raději na fotbal nebo na pivo. Nebo se prostě nacpou.

To jsou nejčastější chyby?
Přesně tak. Česká strava je nezdravá, přecpávání se tučnými masy srdci nesvědčí. Stejně tak nedostatek pohybu a kouření.

Ze statistik, které zahrnují celou Evropskou unii, vyplývá, že srdeční choroby nejvíce postihují nás, Slovensko či severské země...
A naopak ty středomořské jsou v porovnání s námi v pohodě, že? To je prostě ta zdravá středomořská dieta. Na rozdíl od nás mají denně na talíři mořské ryby a dostávají se k nim jednoduchým způsobem vitaminy, které bychom všichni potřebovali. Navíc jedí spoustu zeleniny. A v neposlední řadě pijí víno.

Víno opravdu pomáhá zdraví? Myslela jsem, že se to jen říká.
Francouzi mají přece také málo infarktů a ti jsou láskou k vínu proslulí. Nesmí se to samozřejmě přehánět. Pokud žena denně vypije dvě deci vína, dá se říct, že tím prospívá svému zdraví. U mužů je tato doporučená dávka dvakrát vyšší.


Jak chránit srdce

 

1. Zanechte kouření

Lékaři varují, že kouření je jednou z příčin vzniku infarktu a jiných srdečních nemocí. U těch, kteří již nějakou srdeční příhodu prodělali, zvyšuje riziko, že se bude opakovat, až o čtyřicet procent.

2. Změňte jídelníček

Vliv na srdce mají zejména živočišné tuky. Ty lékaři doporučují nahradit rostlinnými nebo tuky nacházejícími se v mořských živočiších. V jídelníčku by neměla chybět zelenina, čerstvé ovoce a cereálie. Omezte i solení.

3. Omezte alkohol

Zvýšená konzumace alkoholu může vést ke kumulaci tuku uvnitř cév. U těžkých pijáků hrozí riziko náhlého úmrtí v důsledku srdečních arytmií. Malé množství červeného vína může naopak působit jako prevence.

4. Začněte se hýbat

Sedavá zaměstnání k onemocněním srdce přispívají. Odborníci proto doporučují 20 až 30 minut chůze, plavání nebo cyklistiky čtyřikrát až pětkrát týdně. Trénink je třeba volit úměrný věku.

5. Zhubněte

Obézní osoby – zejména ty, kterým se tuk ukládá v oblasti břicha a hrudníku – by se měly mít na pozoru. Obvod pasu 88 centimetrů u žen a 94 centimetrů u mužů je již podle kardiologů velice nebezpečný. Hubnutí u velmi obézních osob by mělo probíhat pod dozorem odborníků.