Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Týdenní plán jak se odnaučit kouřit

velikost textu:
4. prosince 2008  16:11
První tři měsíce odvykání kouření jsou kritické. Musíte v mnoha věcech změnit své chování. Přinášíme vám návod, co udělat první týden, abyste uspěli.
S kouřením přestaňte v době, kdy jste ve stabilní životní situaci.foto: Profimedia.cz

S kouřením přestaňte v době, kdy jste ve stabilní životní situaci.

Chcete konečně vyhrát nad cigaretami? Na celou akci se pečlivě připravte. Nezačínejte ve chvíli, kdy se vám zrovna hroutí manželství nebo vás propustili z práce. Ideální je začít v době, kdy jste ve stabilní životní situaci.

1. den: Rozhodněte se

Pamatujte si, že nekouřit znamená změnit svůj dosavadní způsob života. Prvním a nejdůležitějším krokem je vaše pevné rozhodnutí přestat kouřit. Zvolte si den D, kdy přestanete naráz a jednou provždy kouřit. Jestli chcete, dokuřte načatou krabičku, ale další si nekupujte.  

2. den: Přestaňte 

V den, kdy se rozhodnete přestat kouřit, vyplňte svůj volný čas pokud možno co nejvíce. Jděte do kina, na procházku, cvičte, sejděte se s přáteli nekuřáky. Promyslete si situace, při kterých obvykle kouříte, a naplánujte si, jak je zvládnete bez kouření. Zničte všechny své cigarety, odstraňte popelníky a zapalovače. Nebudete je již potřebovat.

3. den: Vsaďte na zeleninu

Prvotní nadšení z toho, že jste odložili cigaretu, už možná lehce vyprchalo a vy hledáte náhradu. Zapomeňte na sladkosti, jinak opravdu přiberete. Pijte hodně vody, ředěných ovocných šťáv, ovocného čaje a jezte zeleninu (nakrájejte si ji a během dne ukusujte).

4. den: Sáhněte po náhražkách

Jestli jste se tento týden již dvakrát pohádali s šéfem, rozplakali podřízené i partnera, pravděpodobně nezvládáte své emoce kvůli chybějícímu nikotinu. Je to přirozené. Kupte si některý z přípravků náhradní nikotinové léčby (náplasti, žvýkačky a další), které vám pomůžou překonat abstinenční příznaky.

5. den: Změňte program

Pokud je to možné, alespoň v prvních měsících nekouření se vyhýbejte situacím, které máte spojeny s cigaretou (ranní káva, posezení s kamarády nad pivem). Vyhýbejte se společnosti kuřáků. Některé okolnosti ze svého denního režimu však odstraníte těžko. Proto si předem připravte náhradní řešení, jak budete takové situace zvládat bez cigarety.

6. den: Jděte k odborníkovi

Přestat kouřit si přeje většina kuřáků, ale jen málokomu se to podaří. Pokud vám nepomůže ani náhradní nikotinová léčba, běžte k odborníkovi. Mají k dispozici i léky, které výrazně zvýší vaše šance zbavit se závislosti.

7. den: Odměňte se

Vydrželi jste už týden? Za své úsilí se odměňte. Spočítejte si, kolik peněz jste ušetřili za cigarety, a použijte je na něco, co si normálně raději odpustíte, kupte si dobrý sýr či drahé ovoce nebo si peníze shromažďujte celý měsíc a udělejte si radost něčím, po čem toužíte.