Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Ztratili práci. Jak jim pomoci

velikost textu:
21. února 2009  6:00
Dříve hovorný a usměvavý partner zarytě mlčí. Nejraději s kamarády u piva. Ztráta zaměstnání kvůli ekonomické krizi může být těžkou ránou. Zkuste mu pomoci, sám to totiž pravděpodobně nedokáže.
S propuštěním ze zaměstnání souvisí pocit méněcennosti.foto: Profimedia.cz

S propuštěním ze zaměstnání souvisí pocit méněcennosti.

Spolu s psychologem Tomášem Vašákem jsme sestavili sedm možných reakcí na "vyhazov" z práce a poradíme vám, jak rezignovanému, či naopak hádavému člověku pomoci.

1. Přestane mluvit, i když byl předtím hovorný

Uzavření se do sebe může být projevem strachu i beznaděje. Zvlášť patrný je takový projev u lidí, kteří předtím byli hovorní a sdílní. Většinou opakovaně přemýšlejí o problémech, které přijdou, a protože nenacházejí řešení, raději o nich nemluví. Mluvit o potížích je pro ně zraňující. Bojí se reakce ostatních, kterým nechtějí přidělávat starosti. Je to začarovaný kruh.

Rada: Potřebují pomoci, potřebují pohled zvenčí, ale přitom s nikým nekomunikují. Pomoci v takových případech může klidné, ale vytrvalé naléhání partnera na „promluvení si“ o situaci. Důležité je rovnou „mlčícího“ partnera podpořit: „Není to jednoduché, ale určitě to spolu zvládneme, pojďme si o tom promluvit.“

2. Je apatický, rezignoval na řešení situace

Pokud se dotyčný setkává například s opakovaným odmítnutím na přijímacích pohovorech, začne reagovat apatií. Většinou nebude příliš o situaci mluvit, prostě se jen přestane snažit. Vnitřně rezignuje na řešení situace. Přílišné rozebíraní a diskuse v tomto případě moc nezabírají.

Rada: „Doporučuji spíše vytvořit trochu tlak na partnera. Doslova je potřeba, aby opět „naskočil“ do provozního režimu. Partner se například může zajímat o termíny rozhovorů a připomínat mu je,“ navrhuje Tomáš Vašák. Přitom nejde o vyčítání nebo hadky, spíš o to, vytvořit apatickému člověku opět kontakt s realitou.

3. Bojí se vycházet ven, cítí se méněcenný

S propuštěním ze zaměstnání souvisí pocit méněcennosti. Člověk si myslí, že má menší hodnotu než ostatní, kteří práci mají. Nechce se s nimi potkávat, aby nemusel odpovídat na soucitné dotazy, jak to zvládá.

Rada: Tady je důležité si uvědomit, že v tom člověk není sám. Poměrně účinná může být reflexe od přátel, kteří mají podobnou zkušenost s nezaměstnaností. A samozřejmě trávit čas tak, aby člověk měl téma ke komunikaci s ostatními. Rozhodně je dobré si nastavit pravidelný rytmus a například nevstávat příliš pozdě.

4. Hádá se, protože má pocity křivdy

Konflikty jsou velmi nebezpečným průvodním jevem frustrace z nezaměstnanosti. Hádky totiž ničí to, co vám může dodávat energii - vztahy. Nezaměstnaný člověk může v sobě hromadit vztek a pocity křivdy. Výbuchy negativních emocí pak odnáší jeho okolí. Bohužel tady není jednoduché doporučení. Nejprve je možné zkusit upozornit na zjevnou souvislost mezi situací partnera a jeho chováním „Takový jsi nebýval a mě to trápí“.

Rada: „Pokud to však nezabere, je důležité reagovat asertivně a jednoznačně takové chování odmítnout. Doporučuji rozhodně navštívit manželského poradce,“ radí Tomáš Vašák.

5. Začal pít a vyhledává podobně postižené

Ve snaze uniknout z nepříjemné situace může propuštěný člověk sáhnout po alkoholu. Nebezpečí je to opravdu vážné. Po sjednocení Německa se na některých sídlištích bývalé NDR vytvořily komunity lidí ze zrušených továren. Tito lidé trávili celé dny propíjením podpory v nezaměstnanosti.

Rada: Alkohol umožňuje snášet lépe úzkost a pomáhá projevovat beznaděj. Velmi nepříjemné je, že nezaměstnanost dává „legitimní“ důvod k pití. Vzájemné litování a nadávání na nespravedlnost života u hospodského stolu se tak stává pravidelným rituálem. Doporučuji takové chování nepřecházet a neomlouvat ho. Je jedno, jestli do závislosti padá muž nebo žena, je důležité nastavit mu/jí zrcadlo. A pokud pozorujete u sebe riziko alkoholismu, jděte se co nejdříve poradit k lékaři.

6. Hraje automaty, aby vyřešil svou situaci

Hrací automat je přímo útok na váš mozek stravovaný starostmi. Už před desítkami let psychologové dokázali, že nejúčinnější je nepravidelná a nepředpověditelná odměna. Konstruktéři hracích automatů jsou si toho vědomi. Představte si, že v jednu chvíli máte hlavu plnou starostí a za pár okamžiků jste pohlceni hrou, a dokonce občas zažijete úspěch, takže se vám vyplavují endorfiny. Fantazie vám navíc začne malovat iluze o tom, jak vám výhra pomůže řešit nepříjemnou existenční situaci.

Rada: Pokud víte, že máte sklony k hazardním hrám, k automatům se vůbec nepřibližujte a raději také vyhledejte odbornou pomoc. Rodinní příslušníci by si měli dát pozor na peníze a oddělit své příjmy.

7. Bere uklidňující léky

Poněkud sofistikovanější formou závislosti je zneužívání psychofarmak. Nástup bývá méně nápadný. Léky by nám měly v určitých případech pomoci zvládnout akutní reakci na psychickou zátěž, ale neměly by se stát trvalým řešením situace. Proto je velmi vhodné kombinovat léky s psychoterapií.

Rada: Pokud tedy váš partner začne brát léky, které mu může předepsat i praktický lékař, snažte se ho přimět, aby se vypravil ještě za odborníkem a zkusil vyřešit podstatu problému.